logo Section of traveling

after long way
Svet je nádherná kniha, ale nemá cenu pre toho, kto nevie čítať.

Designed by unix geo

Poznávanie Álp III.

Keďže toto mala byť už moja štvrtá cesta do Álp, dal som jednoznačnú podmienku - spraviť nejakú vysokohorskú túru. Ostatní len súhlasili, lebo vyhliadka na počasie bola dobrá. Okrem toho sme aj prešli novými, veľmi peknými cestami, hlavne v Rakúsku. Tiež sme objavili zopár geologických zaujímavostí, čo ma veľmi potešilo.

Etapa č.4   Flueela

Forcola di Livigno (2315m),

Passo d´ Eira (2208m),
Passo di Foscagno (2291m),
Passo dello Stelvio (2758m)

Alpy 2008 - etapa 4

Larger map

Po raňajkách balíme veci do auta, lúčime sa s domácimi a schádzame do Suschu. Pokračujeme popri rieke Enn až do Samedanu, kde odbočujeme na Berninapass. Dnešné počasie sa nedá porovnávať so včerajším. Síce neprší, ale okolité vrcholy sú ukryté v oblakoch. Zastavujeme na jednom z vyhliadkových miest a pozeráme na Morteratsch gletscher. Ani teraz sa k nemu nedostaneme, snáď nabudúce to vyjde. Na moment ešte zahliadneme vrchol Piz Bernina medzi oblakmi a ideme ďalej.
    Za priesmykom po pár zákrutách odbočujeme do talianskeho Livigna. Je to ďalšia bezcolná zóna, kde tankujeme. Pokračujeme východným smerom cez dva priesmyky. V jednom z nich je colnica, kde nás zastavuje taliansky policajt. Najprv sa pýta po taliansky, no nerozumieme. Potom skúša nemčinu, ale akúsi potaliančenú. Tiež nerozumieme. Nakoniec rezignovane hovorí: "Shopping in Livigno?" Konečne chápeme. Vravíme že nie, čo sme kúpili
sme zjedli, tak nás posiela ďalej.
      Klesáme až do Bormia na cca 1300 m n.m., aby sme strmou cestou opäť vystúpali až na 2758 metrov do Passo dello Stelvio. Úsek od Bormia ešte nepoznáme, tak nevieme, čo nás čaká. Na viacerých miestach sa zastavujeme a fotíme. Prechádzame mnohými skalnými tunelmi a niekoľkými serpentínovými stupákmi. Len neveriacky krútime hlavami nad faktom, že túto cestu udržiavajú aj v zime. To kvôli lyžiarskemu stredisku na vrchole. Konečne vidíme záver nekonečného stúpania. Ešte niekoľko zákrut a parkujeme.
    Zatiaľ sa príliš neponáhľame, tak sa ideme prejsť na vyvýšené plató za Garibaldiho chatou. Tá je však momentálne v rekonštrukcii, tak sa tu ani nezastavujeme. Pokračujeme priamo ku zvyškom pohraničných bunkrov z prvej svetovej vojny. Veľa sa z nich vo vysokohorskom prostredí nezachovalo, no informačné tabule ponúkajú viaceré zaujímavé fakty. Pred zhruba sto rokmi tu muselo byť naozaj horúco, lebo sa tu stretali hranice troch krajín. Obdivujeme impozantný Ortler na druhej strane doliny. Odtiaľto je naozaj excelentný pohľad na tento ľadovcový vrchol. Je však už čas pobrať sa ďalej.
    To, čo sme z jednej strany vystúpali, musíme tu zísť dolu. V jednej zo 48 serpentín zastavujeme a dávame si trochu neskorší obed. Chvíľami je celkom zaujímavé sledovať, ako tadiaľto jazdia domáci. Napríklad mikrobus vezúci lyžiarov k ľadovcu tesne pod zákrutou silno zatrúbi, akože všetci sa uhýbajte a veľkým oblúkom až do protismeru sa zatočí hore. Neviem, čo by robil, keby protiidúci nezareagoval správne.
    Pokračujeme údolím až do Merana. Túto cestu sme zvolili, lebo chceme kúpiť jablká, ktoré sa tu vo veľkom pestujú. Berieme päť balíkov po 5 kg a hneď aj ochutnávame. Kilometre po diaľnici ubiehajú rýchlo a jablká sú dobré, až zrazu prázdne vrecko! No dobre, už sa na ne radšej ani nepozeráme, aby sme aj domov čosi doniesli. Za Bolzanom pokračujeme diaľnicou na Brixen, i keď sa nám nepozdáva dlhý úsek bez výjazdu. Nechceme zamrznúť v nejakej zápche, ako sa nám to už stalo. Keď však sledujeme cestu, je nám jasné, prečo je bez výjazdov. V úzkom údolí sa stále ide po mostoch a tuneloch a reálne nie je kam spraviť odbočku.
    Z Brixen ideme už po známej ceste na Bruneck a ďalej až do Lienzu v Rakúsku. Teraz sa príliš nezdržujeme, lebo prejazd Stelviom nám zabral dosť času. Za Lienzom odbočujeme do dediny Iselsberg, kde sme už raz nocovali. Tentokrát však máme trochu problémy s hľadaním ubytovania. Čo už, prišli sme neskoro. Nakoniec sme zakotvili v jednom hoteli a veru na poslednú chvíľu. Berieme nejaké veci z auta a začína naozajstná horská búrka.

1. deň
2. deň
3. deň
4. deň
5. deň